Saturday 11 May 2013

Cara mandikan bayi......................

Masih ingatkah mummy2, perasaan kali pertAMA memandikan bayi anda???
Takut ada, cuak ada, semuanya ada laaa pendek kaTa.. kan?? Selalunya, ramai ibu yang x berani nk mandikan bayi sehari selepas dilahirkan... Kalau msh kat hsptl, mmg nurse yang buat.. tp bila balik umah, ada berani ke nak mandikan bayi anda sendiri??

Sama laa jugak.. Umi Rania dulu pon takut2 ms nk mandikan bayi.. tp rs excited tu ada..walaupun tme tu luka czer masih lg trase...nak jgk mandikan si keciik Rania... Dirumah hanya kali pertama je mak (Nenek Rania) yang tolong mandikan anak.Tapi kali ke2 dan seterusnya, Umi Rania sendiri yang mandiikan... ^^ Yang pasti... seronokkkk sgt :)

oklaa......Dibawah disediakan tips untuk mummy2 trutamanya mummy baru yang mungkin tada pengalaman memandikan bayi.... (kredit to Drypers)

Tahukah anda??
Ianya adalah mitos bahawa semua bayi suka mandi - ada bayi yang benar-benar bencikannya! Samada bayi anda menyukai waktu mandi atau sebaliknya, pastikan mereka sudah kenyang dan cukup rehat sebelum anda memulakannya, agar mereka berpeluang mengecapi nikmat mandi itu sendiri. 


Ini adalah apa yang anda perlukan: 
• Tab mandi! 
~Jika anda tidak mempunyai tab mandi bayi yang khusus, anda boleh menggunakan singki bilik mandi sehingga anda mendapatkan satu tab mandi. Bersihkan ia sebelum anda memandikan bayi anda. 
• Tuala muka,, kapas, kain kasa lembut atau tuala lama yang dipotong-potoong adalah berguna. 
~ Anda perlukan tuala yang besar, yang bagusnya diperbuat dari jenis kain tuala yang sangat lembut. 
• Anda mungkin hendak menggunakan shampo bayi sekali-kali, tetapi itu tidaklah perlu. Anda juga akan memerlukan sikat yang bergigi halus. 

Suhu bagi air mandi 
~Suhu air mandi seharusnya sekitar 37 darjah C (suhu badan). Gunakan siku anda untuk memeriksa sama ada suhu air rasa sesuai, atau dapatkan sebuah jangkasuhu mandi kecil. 
~Ambil perhatian bahawa mandi setiap hari tidak akan membahayakan kulit bayi. Tapi sebaiknya tidak menggunakan sabun. Sabun tidak diperlukan walaupun bayi anda telah membuang air besar. 

Mulakan dengan kepala sewaktu memandikan bayi 
~Ini adalah caranya bagaimana anda memandikan bayi anda: 
• Siapkan semua barangan keperluannya sebelum anda meletakkan bayi anda ke dalam tab mandi 
• Pegang bayi dengan baik pada bahagian belakangnya apabila memandikan bayi kecuali jika anda menggunakan tab mandi berbentuk tubuh 
• Cuci mukanya, telinga (belakang telinganya juga) dan lehernya 
• Angkat lengan dan basuh ketiaknya 
• Gosok kulit kepala dengan tapak tangan anda. Anda boleh urutkan kulit kepala dengan lembut dengan air. Angkat dagu, dan cuci di bawah dagunya - dan lehernya. 
• Cuci punggungnya akhir sekali. Jika dia baru sahaja buang air besar, anda perlu cuci bahagian bawahnya sebelum anda mula memandikannya. Pastikan anda - dengan lembut - cuci kulit lipatan antara paha dan badannya. 
• Gunakan tangan anda atau tuala muka untuk mencuci belakangnya. 
• Angkat dia keluar dari tab mandi dengan berhati-hati dan lapkan dia sehingga kering - termasuk semua lipatan kulitnya - sebelum menyalinkan dia. 

Senaman ringan dan urutan dengan menggunakan pelembab adalah baik jika sekiranya anda mempunyai masa dan tenaga untuk melakukannya.

Ok mummy2, yang mana x de pengalaman tu, In Sha Allah akan berani laa pasni nak mandikan baby ye ^^


Salam sayang,
Umi Rania yang hepi ;)

No comments:

Post a Comment