Monday 2 September 2013

Tips atasi anak sembelit

Sembelit adalah gangguan pencernaan yang turut dialami oleh kanak-kanak. Kanak-kanak akan kurang atau sukar membuang air besar.

Sembelit pada kanak-kanak juga disebabkan oleh pengambilan susu yang berlebihan, kurang pengambilan serat kerana kanak-kanak tidak suka makan sayur atau kurang minum air putih. Sembelit akan membuatkan kanak-kanak mengalami kesakitan ketika mengeluarkan kotoran najis. 

TIP MUDAH
·         Makan makanan yang kaya dengan serat
·         Minum air putih dengan banyak.
·         Kurangkan makanan segera.
·         Penyediaan makanan dengan cara yang bersih.
·         Basuh tangan sebelum makan dan minum.
kredit: pama

Bagi mengatasi sembelit, produk Shaklee yang saya cadangkan adalah MEALSHAKE...

Bagaimana Mealshake membantu mengatasi sembelit?
Meal Shakes mengandungi fiber. Jadi ia dapat membantu dalam pelawasan. Walau bagaimanapun, ia perlu disertai dengan pengambilan air masak yang banyak. Jadi, pastikan anak anda ambil air masak yang banyak ya. Kesilapan saya adalah, saya berikan meal shakes tetapi terlupa nak monitor pengambilan air masak. Bila check di taska, dia memang kurang minum air masak. sama ada minum susu atau minuman manis. Jadi, Muadz cuma minum air masak di waktu malam sebab di rumah tiada air manis.

Oleh itu, selain minum air masak di malam hari, saya pastikan dia makan buah selepas sahaja pulang dari Taska. Alhamdulillah, kini Muadz dah tak sembelit lagi. Seisi keluarga pun boleh minum.

Sekiranya sembelit yang sangat teruk dan berterusan pastikan bawa anak berjumpa doktor ya. Walau bagaimanapun, saya tak galakkan anda ambil ubat sembelit yang minum (lactulose) atau ubat masuk ke dubur (enema) ni. Lepas muadz minum ubat memang dia akan membuang tapi mungkin ia menyebabkan perut memulas-mulas. Dalam sehari 2-3 kali muadz membuang lepas minum ubat dan setiap kali pun akan menangis walaupun najis lembut sambil pegang perut. Bila tanya, Muadz sakit perut, sambil nangis dia jawab ‘perutt..’
Ubat enema pula, lama kelamaan akan menyebabkan anak-anak takut nak meneran sebab lepas makan ubat tu najis mudah keluar. Jadi kalau najis keras sikit dah tak mahu teran. Jadi, sebaiknya cubalah cara semula jadi ya.
Selamat mencuba!
* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.

Lihat testimoni pengguna Mealshake di SINI
Bukan hanya boleh atasi masalah sembelit, malah meningkatkan selera anak-anak yang susah nak makan jgk...
Untuk mencuba produk ini, sila hubungi saya di:
SMS: 013 9927742 (Sha)
Klik Like Fanpage kami Rania Health Beauty Centre untuk harga DISKAUN TERHEBAT dan konsultasi percuma untuk pelanggan kami :)


No comments:

Post a Comment